Een exclusieve blik op onze Microdrink met Christoph Hermann, CDO van waterdrop®

Een exclusieve blik op onze Microdrink met Christoph Hermann, CDO van waterdrop®

door Lauren Dethier

Wat zou waterdrop® zijn zonder haar variëteit aan smaken? Wij zaten samen met Christoph Hermann, Chief Design Officer van waterdrop® en het brein achter de Microdrinks, en vroegen hem alles over onze smaken: van de eerste ideeën en ingrediënten tot de productontwikkeling en lancering van nieuwe varianten - en zelfs de toekomst.

Wat kan je ons vertellen over het proces van het creëren van een nieuwe smaak? 

We beginnen altijd vanuit twee richtingen. Enerzijds praten we met onze klanten om te proberen te begrijpen wat ze in het verleden lekker vonden, waar ze momenteel naar op zoek zijn en wat ze nog missen. We willen onze Community er echt nauw bij betrekken en met hen in gesprek gaan om inspiratie op te doen.

Anderzijds investeren we veel tijd en aandacht in het R&D - “Research & Development, oftewel “Onderzoek & Ontwikkeling”. Uit vroegere ervaringen weten we dat het combineren van bepaalde ingrediënten de oplostijd kan beïnvloeden of ongewenst schuim of residu kan opleveren. Daarom bekijken we hier hoe natuurlijke extracten, vruchtensappoeders en aroma's op elkaar inwerken, terwijl we brainstormen over welke ingrediënten elkaar zouden kunnen aanvullen. 

Als we eenmaal een paar combinaties in gedachten hebben, gaan we over tot testen. We maken wel honderd versies tot er iets bij zit dat we lekker vinden, voordat we uiteindelijk drie tot vijf opties selecteren. Deze worden dan voorgelegd aan 50 tot 100 teamleden die ze beoordelen op basis van smaak, geur, nasmaak en andere aspecten, want smaak is en blijft natuurlijk erg subjectief. Zodra deze opties onze interne tests hebben doorstaan, betrekken we onze Community om hun mening te horen. Als een nieuwe smaak alle drie de stadia heeft doorstaan, weet ik zeker dat we iets goeds gevonden hebben. Dit is een geweldig gevoel en ook mijn favoriete deel van het proces.

Hoe verwerk je de ingrediënten opdat ze in een klein blokje passen en toch zoveel mogelijk voedingsstoffen en smaken behouden?

Hier bij waterdrop® zijn er dus drie soorten ingrediënten die we gebruiken: natuurlijke aroma's afkomstig van vruchten, vruchtensapextracten en -poeders die rechtstreeks uit de planten worden gehaald, en ten slotte fijne poeders die ontstaan door het fijnmalen van de vruchten of planten in kwestie. 

Interessant om te weten is dat voor elk ingrediënt de vrucht of plant altijd wordt geoogst en vervolgens ter plekke wordt gedroogd tot slechts een zesde van hun oorspronkelijke gewicht. Door dit ter plaatse te doen, beperken we onze CO2-voetafdruk voor transport tot een minimum.

In de fabriek worden de gedroogde ingrediënten verder verfijnd door ze zachtjes te laten sudderen op een heel lage temperatuur. Het eindproduct is een zeer geconcentreerde essence van de oorspronkelijke vrucht die slechts een 28e van het oorspronkelijke gewicht weegt. Veel smaak in een fractie van het gewicht.

Hoe wordt duurzaamheid toegepast bij de inkoop van ingrediënten?

Ons R&D-team is vrij klein, maar werkt zeer empirisch; voortdurend gericht op het verbeteren van onze recepten en met als doel te voldoen aan de wensen en behoeften van onze klanten. We streven naar unieke combinaties met vruchten en planten uit de hele wereld. Traditioneel vereist dit een enorme hoeveelheid koolstofdioxide, alleen al vanwege het transportgewicht; maar dankzij onze methode bewaren we de essentie zonder een zware CO2-voetafdruk te creëren, waardoor onze impact op het milieu tot een minimum wordt beperkt. 

We zijn er trots op dat we "plastic positief" zijn (er wordt meer plastic bespaard dan we zelf gebruiken vanwege onze samenwerking met de Plastic Bank), maar houden ook de negatieve impact van CO2 in de gaten en werken er voortdurend aan om die te verminderen waar we kunnen.

Hoe lang duurt het van de ontwikkeling van een nieuwe smaak tot de lancering ervan?

Eerlijk gezegd is dat moeilijk te zeggen, want er zijn altijd verschillende nieuwe smaken in ontwikkeling. We hebben vaak meer dan 20 projecten tegelijkertijd lopen, omdat we steeds nieuwe processen en recepten uitproberen die elkaar beïnvloeden.

Als we een geheel nieuwe categorie creëren, bijvoorbeeld Microlyte, duurt het ongeveer 18-24 maanden, wat alleen mogelijk is omdat het voortbouwt op de meest recente technische ontwikkelingen en baanbrekende innovaties.

Op welke smaak ben je het meest trots?

SNOW! Of neen, eigenlijk zou ik SKY moeten zeggen. Ik ben er trots op omdat deze smaak onder zeer moeilijke omstandigheden is gerealiseerd tijdens de eerste lockdown [van de Covid-19 pandemie]. We konden vanzelfsprekend niet samenkomen en moesten een nieuw proces opzetten, wat ingewikkeld was, want zoals ik al zei, als je tot honderd proefsessies moet uitvoeren voor één enkele smaak, gaat dat gepaard met verschillende operationele uitdagingen.

Het was uiterst veeleisend, maar vervolgens ook bijzonder bevredigend omdat het zo ontzettend goed ontvangen werd door onze Community.

Is er iets nieuws dat je met onze Community wilt delen?

Er verschijnt later dit jaar een nieuwe smaak waar ik erg enthousiast over ben en ik kan niet wachten om de nieuwe, verbeterde recepten waar we de laatste maanden hard aan gewerkt hebben aan onze Community voor te stellen. In het algemeen komen er veel verrassende dingen aan, dus houd die ogen maar open!